آشنایی با معایب جوش سر به سر میلگرد

خرید کوپلر استاندارد 0912 077 055 6
نحوه اجرای صحیح جوشکاری سر به سر میلگرد

جوش سر به سر میلگرد، یکی از روش هایی است که درگذشته در برای اتصال میلگردها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گرفت. اما به دلیل دیگر استفاده از آن در دنیا منسوخ شده است اما متاسفانه در ایران متداول ترین روش برای اتصال میلگردها می باشد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب معایب جوش سر به سر میلگرد را بیان کنیم.

آشنایی با روش جوش سر به سر میلگرد

روش هایی زیادی برای متصل کردن میلگردها به یکدیگر وجود دارد که در این بین روش جوش سر به سر میلگرد یکی از روش هایی است که در دهه شصت میلادی در کشور ژاپن بسیار متداول و پرکاربرد بوده است. اما از آنجایی که بعد از استفاده از این روش و بروز خسارت های متعدد، متوجه شده اند این روش، یک روش بسیار پرخطر و ریسک پذیری است و به همین دلیل امروزه در دنیا چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

علی رغم این که با پی بردن به معایب این روش و منسوخ شدن آن در دنیا، در کشور ما به عنوان یک روش نوین شناخته شده است و روز به روز مصرف آن بیش از پیش افزایش پیدا می کند. از این رو در این مطلب قصد داریم با بررسی پارامتر های موثر در کیفیت این روش جوشکاری، مهمترین دلایل برای عدم اطمینان بودن این روش را بیان کنیم و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آشنایی با روش جوش سر به سر میلگرد
آشنایی با روش جوش سر به سر میلگرد

دلایل عدم پاسخگویی جوش سر به سر میلگرد با گاز اکسی استیلن

از مهمترین معایب جوش سر به سر میلگرد عبارت اند از:

  • از آنجایی که در این روش جوشکاری از گاز اکسی استیلن استفاده می شود، نمی توان میزان حرارت آن را در حین اجرای فرایند کنترل نمود، از این رو، این عامل، نشان دهنده اولین معایب استفاده از روش جوشکاری سر به سر میلگرد می باشد.
  • یکی دیگر از معایب استفاده از این روش، تجربی بودن زمان مورد نیاز برای حرارت دهی می باشد. چرا که نمی توان به طور دقیق و محاسبه شده زمان لازم برای حرارت دهی را تعیین نمود.
  • اپراتور هایی که در این روش به کار گرفته می شوند، باید از مهارت بسیار بالایی برخوردار باشند.
  • از دیگر معایب جوش سر به سر میلگرد، تاثیر دمای محیط بر شکنندگی جوشکاری می باشد. به طوری که هر چه قدر محیط سرد تر باشد، کیفیت جوشکاری پایین تر و شکنندگی آن بیشتر خواهد شد. از این رو، این روش در تمام مناطقی که وضعیت آب و هوای متفاوتی دارند، نتایج مطلوب و یکسانی را برجای نخواهد گذاشت.
  • از مهمترین عوامل دیگر که بر عدم اطمینان بودن این روش تاثیر می گذارد، تاثیرپذیری آن از باد می باشد. علاوه بر موارد گرفته شده، در صورت حرارت دهی به آرماتور ها، ساختار آنها تغییر کرده و مقاومتشان تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد. که این عامل از یکی از مهمترین دلایل برای عدم اطمینان بودن استفاده از روش جوش سر به سر میلگرد می باشد.
دلایل عدم پاسخگویی جوش سر به سر میلگرد با گاز اکسی استیلن
دلایل عدم پاسخگویی جوش سر به سر میلگرد با گاز اکسی استیلن

نحوه اجرای صحیح جوشکاری سر به سر میلگرد

از آنجایی که برای اجرای جوشکاری سر به سر میلگرد پارامتر ها و عوال بسیار زیادی تاثیرگذار هستند در صورت استفاده از این روش در هر کجای سازه باید از قوانین و مقررات مخصوصی استفاده شود و هر لحظه کیفیت و اجرای صحیح جوش، تحت کنترل و نظارت دقیق قرار گیرد.

ضوابط و مقرراتی که برای اجرای این نوع جوش وجود دارد به طور کاملاً سختگیرانه تعیین شده است. به طور مثال یکی از ضوابط و مقرراتی که به وسیله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تعیین شده است، این است که در صورت استفاده از این روش جوشکاری، تمامی جوش ها در هر جای سازه باید به طور چشمی مورد بررسی و نظارت قرار گیرد و هیچ جوشی از قلم نیفتد.

علاوه بر این، برای اطمینان بیشتر کیفیت جوش های صورت گرفته، ناظر باید از هر دویست جوش انجام شده، سی عدد از آنها را به وسیله تست التراسونیک مورد بررسی قرار دهد. این ضوابط به قدری سختگیرانه هستند که در صورت وجود یک جوش مشکل دار، ایراد آن جوش حتماً باید برطرف شود، تا جوشکاری مورد تایید قرار گیرد. و در صورتی که تعداد جوش های اشکال دار از ۲ عدد بیشتر باشد، تمامی جوش ها باید مجدد تست شوند و در طول مدت بررسی هیچ جوش جدیدی زده نشود.

در صورتی که  با روش اولتراسونیک، نقصی در جوشکاری دیده شود، تنها لازم است تا جوش معیوب حذف و جوشکاری مجدد انجام شود و یا اینکه میلگرد هایی با قطر های مشابه اضافه گردد.

نحوه اجرای صحیح جوشکاری سر به سر میلگرد
نحوه اجرای صحیح جوشکاری سر به سر میلگرد

چگونه می توان از اجرای صحیح جوشکاری سر به سر میلگرد، مطمئن شد؟

با توجه به موارد گفته شده، علی رغم اینکه این روش به طور کلی روشی غیر مطمئن و نا ایمن می باشد اما در صورت استفاده از آن تنها به وسیله تست UT می توان از اجرای صحیح آن اطمینان حاصل نمود اما متاسفانه این تست نیاز به پرداخت هزینه بسیار زیادی دارد که نشان دهنده عدم اقتصادی بودن این روش جوشکاری می باشد.

فورجینگ

بهترین روش برای اتصال میلگرد چه روشی است؟

حال با توجه به مطالب گفته شده، پی بردیم که این روش برای اتصال میلگردها به یکدیگر روش استاندارد و مطمئنی نمی باشد. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که پس چه روشی را می توان جایگزین جوش سر به سر میلگرد نمود؟

در پاسخ باید بگوییم که اتصال مکانیکی بهترین و مطمئنی ترین جایگزین برای جوشکاری سر به سر میلگرد می باشد. در این روش برای وصله میلگرد ها از وسیله ای به نام «کوپلر» استفاده می شود که به کارگیری از آن از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می باشد و در عین حال میزان پرت میلگرد را نیز به کمترین مقدار ممکن می رساند.

کوپلر پارس کاوه

مزیت وصله کردن میلگردها به وسیله اتصال مکانیکی

این روش بر خلاف جوش سر به سر میلگرد، نیاز به پارامترهای کمتری دارد و کوپلر های مورد استفاده در آن به وسیله دستگاه های سی ان سی و به طور بسیار دقیق ساخته می شوند.

اتصال به روش کوپلر
اتصال به روش کوپلر

در روش جوش سر به سر باید به این نکته توجه داشت که انتهای میلگرد ها هیچ نوع لایه اکسیدی به کار نرفته باشد. زیرا وجود ناخالصی اکسیدی در فصل مشترک جوش ها موجب می شود که استحکام این نوع اتصال به خوبی صورت نگیرد. در این روش جوشکاری باید از تجهیزات برشکاری و لبه سازی ساخت باری استفاده شود.

جوشکاری فورجینگ و کاربردهای آن

جوشکاری فورجینگ که با آن جوش سر به سر میلگرد نیز گفته می شود، یکی از روش های فاز جامد به شمار می آید که در این روش اتصال به گونه ای انجام می شود که بدون ذوب کامل فلز پایه باشد. در این روش با استفاده از یک مشعل اکسی استیلن عمل حرارت دهی انتهای میلگرد ها صورت گرفته و موجب می شود که دو سر میلگردها به حالت پلاستیک در آورده شود. فشار اعمال شده همزمان بر روی دو میلگرد که به حالت سر به سر روبروی یکدیگر قرار گرفته اند وارد می‌شود و عمل جوشکاری انجام می شود.‌ جوشکاری فورجینگ یا جوش سر به سر دارای کاربردهای بسیار زیادی می باشد که از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ‌‌اتصال میلگرد‌های فونداسیون‌ ها
  • ‌اتصال میلگرد‌های ضایعاتی و پرت
  • ‌اتصال میلگرد‌های ستون‌ها در سازه‌ های بتنی
  • ‌اتصال میلگرد‌های به کار رفته در تیر برق‌ ها
  • اصلاح  و افزایش طول ریشه‌ های کوتاه
  • ‌اتصال میلگرد‌ها در سبد بافی و شمع‌ ها در طول و تیپ‌ های مختلف
  • ‌اتصال میلگرد‌های دیوارهای برشی
  • ‌اصلاح و اتصال بولت‌ های شکسته و آسیب دیده

مزایای روش جوش سر به سر میلگرد

  1. دارای کاربری آسان و قابل حمل بودن توسط نیروی انسانی
  2. صرفه جویی در مصرف میلگرد حدود ۰۳ درصد
  3. افزایش مقاومت در محل اتصال به علت افزایش قطر
  4. کاهش وزن سازه به علت حذف اورلب
  5. حفظ یکپارچگی آنالیز بار در محل اتصال
  6. کاهش خطا‌های انسانی در مبحث آرماتوربندی و چیدمان میلگرد‌ها
  7. توانایی ایجاد اتصال با حداقل طول
  8. قابلیت استفاده در تمامی حالت‌ ها
  9. کاهش هزینه حمل و نقل به دلیل کاهش مواد مصرفی
  10. افزایش مقاومت سازه  در برابر نیروهای خارجی (زلزله و …) به واسطه کاهش وزن سازه
  11. عدم نیاز به برق سه فاز
  12. حفظ خواص متالوژیکی آرماتورها
  13. افزایش اختلاط بتن با میلگرد به علت کاهش حجم میلگرد
  14. به دلیل کاهش حجم آرماتورها دارای امکان ویبره خوری بهتر و ایده‌آل تر است

مبنع : https://parskaveh.ir

1 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با معایب جوش سر به سر میلگرد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما تماس بگیرید 6 055 077 0912