کوپلر استاندارد

کوپلر استاندارد

استاندارد ، مستحکم و کاهش دهنده هزینه ساخت (جایگزین اورلپ)

جهت استعلام قیمت همین حالا با ما تماس بگیرید

ارسال سریع و مطمئن

ارسال به سراسر ایران در کمترین زمان ممکن به همراه ضمانت سلامت کالا

ضمانت بهترین کیفیت

تضمین تایید آزمایش مقاومت مورد تایید صنعت ساختمان کشور

مورد تایید مهندسین

مورد تایید پیمانکاران برتر جمهوری اسلامی ایران

پشتیبانی و مشاوره رایگان

ارائه مشاوره رایگان در زمینه اتصلات مکانیکی

فروش ویژه کوپلر پیچی کمپانی Ancon انگلستان

جهت ثبت سفارش همین حالا باما تماس بگیرید

کوپلر پیچی

کوپلر استاندارد چیست؟

کوپلر استاندارد

کوپلر استاندارد

یکی از پرکاربرد ترین و پر مصرف ترین کوپلر ، کوپلر استاندارد است. این نوع در اکثر محل ها در بتن استفاده می شود. مهم ترین شرط استفاده از این محصول امکان چرخش آرماتور در محل بتن است. بطوری که حداقل یکی از آرماتور ها امکان چرخش را داشته باشد.
رزوه داخلی این نوع راستگرد است. بر روی آرماتور نصف طول میلگرد رزوه شده سپس دو آرماتور تا انتها درون کوپلر استاندارد بسته می شوند. کوپلر استاندارد بسته به محل استفاده ، از سایز های ۱۶ الی ۵۰ تولید میشود.
نیروی گشتاور اعمال شده در این نوع در سایز های مختلف از ۶۰N الی ۳۵۰N می باشد.

مزایای فنی و اقتصادی استفاده از کوپلر استاندارد

استفاده از کوپلر دارای مزایای فنی و اقتصادی بسیاری است. در ادامه به بررسی این مزایا می پردازیم.

مزایای فنی

  • سبک تر شدن وزن سازه به دلیل وزن ناچیز اتصال مکانیکی نسبت به اتصال پوششی
  • کوتاه شدن طول اتصال مکانیکی نسبت به طول اتصال پوششی
  • امکان طراحی بهینه سازه به دلیل کاهش وزن سازه و در نتیجه کاهش سطح مقاطع بتنی
  • کاهش تراکم و آرایش منظم آرماتورها در نتیجه ایجاد فضای مناسب برای بتن ریزی مطلوب
  • ایجاد اتصال یکپارچه بین آرماتورها در نتیجه یکپارچه عمل نمودن آرماتور در محل اتصال هنگام اعمال نیروهای کششی و نیروهای ناشی از زلزله
  • در امتداد هم قرار گرفتن آرماتورها در نتیجه انتقال نیرو به طور مستقیم
  • افزایش نسبت بتن به آرماتور به علت کاهش تراکم در نتیجه امکان طراحی مناسب تر و بهینه برای مقاطع بتنی
  • صرفه جویی در مواد اولیه (میلگرد) به علت کاهش ضایعات
  • سرعت اجرا و نصب آرماتورها را به خصوص در سبد های بافته شده تیر و ستون به حداکثر می رساند،لذا نیروی کارگری در نصب آرماتورها کاهش می یابد.
  • کاهش میزان میلگرد مصرفی به علت کوتاه شدن طول اتصال مکانیکی نسبت به طول اتصال پوششی
  • در اتصال پوششی عامل ایجاد پایداری اتصال ،وجود بتن اطراف اتصال است ،در صورت آسیب دیدن بتن اتصال نیز از بین خواهد رفت ولی در اتصال مکانیکی پایداری اتصال وابستگی به بتن نداشته و باعث استحکام بیشتر سازه به هنگام صدمه دیدن بتن در سوانح طبیعی خواهد شد.
  • امکان وصله آرماتورهای با قطر بالا در سازه های سنگین بتنی
  • کوتاه تر شدن طول ناحیه وصله در نتیجه عدم نیاز به آرماتور گذاری ویژه در ناحیه اتصال
  • کاهش نقش عوامل انسانی در استفاده از اتصالات، و اطمینان خاطر در پروژه های حساس (سد – پل – نیروگاه – پالایشگاه )
  • امکان استفاده از کوپلر در جاهایی که اتصال پوششی غیر ممکن است (میلگردهای انتظار کوتاه )
  • امکان استفاده از کوپلر جوشی سازه برای مقاطع بتنی-فولادی برای اتصال اجزا سازه به هم
  • حذف محدودیت طول دهانه اجزای بتنی به علت عدم پیوستگی آرماتورها

نوع فولاد میلگرد تنش جاری شدن ( N/mm۲ ) تنش گسیختگی ( N/mm۲ )
A1 ۲۲۰ ۳۸۰
A2 ۳۰۰ ۵۰۰
A3 ۴۰۰ ۶۰۰

مزایای اقتصادی

رزوه میلگرد

رزوه میلگرد

استفاده از کوپلر استاندارد، بر اساس عملکردهای ایجاد شده مزایای اقتصادی زیر در ساخت اجزای بتنی قابل دست‌یابی خواهند بود.

  • طول وصله پوششی در حدود ۳۰ درصد از طول مهاری آرماتور بیشتر است. به همین دلیل مخصوصاً در سایزهای بالای آرماتور نسبت وزن وصله پوششی نسبت به طول ۱۲ متری آرماتور مقدار نسبتاً زیادی است. به طور مثال برای آرماتور ۳۲ با اعمال ضرایب مربوطه، وزن وصله پوششی حدود ۱۳ کیلوگرم به دست می‌آید که هزینه آن در مقایسه با هزینه‌های کوپلر به مراتب بیشتر است.
  • بر خلاف وصله پوششی که محدودیت استفاده در بعضی محل‌ها (بند ۲۰-۵-۱-۲-۶ آئین‌نامه بتن ایران و همین مطلب در بند ۹-۲۰-۴-۱-۲-۶ مبحث نهم مقررات ملی ساختمان) از جمله اتصالات تیرها و ستون‌ها، در طول معادل دو برابر ارتفاع مقطع از بر تکیه‌گاه و در محل‌هایی که امکان تشکیل مفصل پلاستیک موجود باشد، را دارد کوپلر (با حفظ شرایطی) در همه این موقعیت‌ها قابل استفاده بوده و به همین دلیل امکان استفاده از آرماتور بدون ضایعات فراهم می‌گردد (معمولاً ۱۵% آرماتورهای خریداری شده در هر پروژه به ضایعات تبدیل می‌گردد)
  • در وصله پوششی برای در امتداد هم قرار دادن محور میل گردها بایستی با خم‌کاری و ایجاد فرم این امکان فراهم گردد که با افزایش هزینه همراه است. ولی در کوپلر دو میل‌گرد در امتداد یکدیگر قرار می‌گیرند و نیازی به فرم دادن آرماتور نمی‌باشد.
  • با توجه به سبکی وزن اتصال مکانیکی (نسبت وزن اتصال مکانیکی به اتصال اورلپ ۶ به ۱۰۰ می باشد) وزن سازه بطور محسوسی کاهش خواهد یافت که در نتیجه امکان طراحی بهینه در مقاطع به وجود می آید (۱۳ کیلوگرم وزن اتصال اورلپ در مقابل ۶۰۰ گرم وزن اتصال مکانیکی برای آرماتور ۳۲) که در نتیجه کاهش هزینه را در پی خواهد داشت.
  • طبق بند ۲۰-۵-۲-۲ آئین نامه بتن نسبت آرماتور به بتن نبایستی بیشتر از ۶% باشد این محدودیت در محل وصله ها نیز بایستی رعایت گردد ولی در راستای رسیدن به این منظور ناچارا“ بایستی ابعاد مقاطع بتنی را بزرگتر در نظر گرفت. (افزایش هزینه بتن)
  • مطابق بند ۲۰-۵-۲-۲-۳ آئین نامه در محل اتصال اورلپ طول اتصال را بایستی برابر ۳ طول وصله های کششی در نظر گرفت که افزایش هزینه مواد اولیه را در پی دارد.
  • مطابق بند ۲۰-۵-۲-۳-۴ تعداد خاموتهای مصرفی در محل اتصال اورلپ تقریبآ به دو برابر افزایش می یابد که باعث افزایش هزینه میلگرد مصرفی خواهد شد ولی با استفاده از اتصال مکانیکی که طول بسیار کوتاهی دارد (نسبت طول اتصال مکانیکی به طول اتصال اورلپ برابر ۴ به ۱۰۰ است و بطور مثال اتصال مکانیکی برای قطر ۳۲ برابر ۵ سانتی متر است) نیاز به مصرف خاموت بیشتر وجود ندارد زیرا طول اتصال مکانیکی کمتر از فاصله دو خاموت متوالی است و در نتیجه صرفه جویی در مصرف میلگرد را در پی خواهد داشت.

۴۰ ۳۶ ۳۲ ۲۸ ۲۵ ۲۲ ۲۰ ۱۸ ۱۶ d (mm) قطر میلگرد
۹۱ ۸۵ ۷۵ ۶۵ ۶۲ ۵۵ ۴۹ ۴۸ ۴۱ L (mm) طول کوپلر استاندارد
۶۰ ۵۳ ۴۸ ۴۳ ۳۸ ۳۳ ۳۰ ۲۸ ۲۴ H (mm) قطر خارجی کوپلر استاندارد

جهت استعلام قیمت همین حالا با ما تماس بگیرید

وصله کردن آرماتور ها به روش وصله پوششی، به یک روش سنتی برای اتصال میلگرد ها تبدیل شده است که دلیل اصلی انتخاب این نوع وصله باور غلط رایجی است مبنی بر اینکه اتصال اورلپ اتصالی است بدون هزینه ؟!

آمورش نصب کوپلر استاندارد

آمورش نصب کوپلر استاندارد


آمورش نصب کوپلر استاندارد

پس از تعیین سایز کوپلر مصرفی در سازه ،میلگردها در محل پروژه رزوه می شوند. رزوه به دو روش انجام میشود :

  • روش اول : ایجاد رزوه به صورت براده برداری از روی میلگرد است. به علت کاهش قطر میلگرد در محل رزوه مقاوت آن کاهش یافته و میلگرد در هنگام تست کشش در ناحیه رزوه دچار شکست میگردد.
  • روش دوم : رزوه به صورت نورد سرد انجام می شود، این عمل طی فرآیند خاص، توسط دستگاه رولینگ رزوه زنی بر روی میلگردها انجام می شود. در این روش قر قره هایی با گام کوپلر طراحی شده است، فشار این قرقره ها در حالت چرخش سبب ایجاد رزوه روی میلگرد می شود.
  • پس از دنده کردن میلگردها ،درپوش داخل کوپلر را جدا کرده و میلگرد را تا انتهای رزوه داخل کوپلر می چرخانیم. برای تعیین میزان نیروی اعمال شده از ترک متر استفاده می شود. معمولا نیروی گشتاور اعمال شده در سایزهای مختلف از ۶۰ الی ۳۰۰ نیوتن بر متر می باشد.
  • ابتدا آرماتور های انتخاب شده را به اندازه استاندارد تعریف شده رزوه می کنیم.
  • درپوش سر اول را جدا کرده و کوپلر را به آرماتور متصل می کنیم.
  • این اتصال لازم به اعمال حداقل نیروی گشتاور تعریف شده برای اتصال کوپلر استاندارد است ، تا جایی که رزوه میلگرد قابل مشاهده نباشد.
  • درپوش طرف بعدی را جدا کرده و مرحله سوم را تکرار می کنیم.

ضوابط آیین‌نامه‌های مختلف در خصوص کوپلر آرماتورها

کوپلر
کوپلر

آیین نامه IBC 2006 و UBC 97

مطابق بند ۱۹۲۱،۲،۶ آیین نامه UBC 97 ، آرماتورهایی که در قاب‌های خمشی و یا اعضای مرزی دیوار برشی تحت اثر نیروهای کششی و لنگر خمشی ناشی از زلزله قرار می‌گیرد، می توانند با به کارگیری کوپلر مطابق با بند ۱۹۱۲،۱۴،۳،۴ وصله گردند (وصله کامل). وصله های مکانیکی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. تیپ ۱ : کوپلر استاندارد مطابق با بند ۱۹۱۲،۱۴،۳،۴ (وصله کامل با ۱.۲۵AbFy). این وصله در منطقه لرزه خیز (با خطر کم) ۱، در هرکجای سازه می تواند استفاده شود در مناطق لرزه خیز ۳،۲ و ۴ استفاده از این وصله در نقاطی از سازه که انتظار رفتار غیرخطی از آن ها وجود دارد تا فاصله یک برابر عمق مقطع از محل تشکیل مفصل پلاستیک و یا در داخل گره اتصال مجاز نمی باشد.
  2. تیپ ۲ : مقاومت این وصله در فشار و یا کشش برابر حداقل دو مقدار ۶/۱ برابر مقاومت مشخصه حد جاری شدگی ارماتور (۱.۶Fy) و یا ۹۵/۰ مقاومت حد نهایی آرماتور (۹۵/۰ Fu) در نظر گرفته می شود. این وصله در هرکجای سازه و در هر منطقه لرزه ای می تواند به کار برده شود.

آیین نامه ACI318-2014

در آیین نامه ACI318-2014 محدودیت هایی برای استفاده از وصله پوششی تصریح کرده است:

  1. در بند ۱۲،۱۴،۲ سه محدودیت کلی برای استفاده از وصله پوششی تصریح کرده است.
  2. برای قطر بالای ۳۶ میلی متر نمی توان از وصله پوششی استفاده کرد
  3. گروه میلگردها را تحت شرایطی خاص می توان به وسیله وصله پوششی وصله نمود
  4. همچنین استفاده از وصله پوششی در اتصالات تیرها به ستون‌ها، در طول معادل دو برابر ارتفاع مقطع از بر تکیه گاه و در محل هایی که امکان تشکیل مفصل پلاستیک در آن ها در اثر تغییر مکان جانبی غیرالاستیک قاب موجود باشد مانند پای ستون ها ممنوع می باشد.
  5. طبق بند ۱۲،۱۵،۶ آیین نامه ACI 318-2014 وصله قطعات کششی فقط به وسیله وصله های مکانیکی ( کوپلر استاندارد ) و یا جوش مجاز است و نمی توان از وصله پوششی برای وصله میلگردها استفاده نمود؛ که منظور از قطعات کششی در این بند قطعاتی است که مقدار نیروی کششی در آن ها به حدی است که کل سطح مقطع آن ها در کشش قرار می گیرد.
  6. بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته در فصل ۲۱ آیین نامه ACI 318-2014 دو نوع وصله تحت عنوان تیپ ۱ (کوپلر استاندارد) و تیپ ۲ ( کوپلر لرزه ای یا تحکیم یافته) تعریف شده است که دقیقا مشابه تیپ بندی وصله در آیین نامه UBC 97 می باشد که در قسمت قبلی تشریح شد.
  7. ضوابط لرزه ای وصله های مکانیکی در ACI 318-2014 استفاده از کوپلر را در انواع قاب های خمشی مجاز دانسته است و محدودیت های اعمالی برای وصله پوششی را برای آن قائل نشده است و فقط برای قاب خمشی ویژه محدودیت هایی را اعمال نموده است که طبق این محدودیت ها استفاده از وصله تیپ ۱ در نقاطی که در آن ها تغییر شکل های غیر ارتجاعی انتظار می رود، مجاز نمی باشد. مطابق بند ۲۱،۱،۶،۲ آیین نامه ACI 318-2014، وصله تیپ ۱ (کوپلر استاندارد) نباید در فاصله ۲ برابر عمق مقطع از وجه ستون و یا تیر در قاب های خمشی ویژه به کار برده شود. به علاوه استفاده از وصله تیپ ۱ (کوپلر استاندارد) در نقاطی که امکان جاری شدگی و یا ایجاد تغییر شکل های غیر ارتجاعی وجود دارد مجاز نمی باشد. با این وجود، وصله تیپ ۲ (کوپلر لرزه ای یا تحکیم یافته) می تواند بدون هیچ محدودیتی در کلیه نقاط سازه به کار برده شود. این ضوابط در خصوص دیوارهای برشی ویژه، تیرهای همبند و دیافراگم های ویژه نیز قابل کاربرد است.

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه

در این آیین نامه سه محدودیت کلی برای استفاده از وصله پوششی تصریح شده است :

  1. برای قطر بالای ۳۶ میلی متر نمی توان از وصله پوششی استفاده کرد.
  2. گروه میلگردها را نمی توان وصله پوششی نمود.
  3. فاصله میلگردهای وصله شونده به وسیله وصله پوششی در قطعات خمشی دارای محدودیت هستند.

کوپلر در قطعات کششی مطابق بند (۹-۱۸-۴-۲-۳) مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ویرایش سال ۱۳۹۲ وصله قطعات کششی فقط به وسیله وصله های مکانیکی و یا جوش مجاز است و نمی توان از وصله پوششی برای وصله میلگردها استفاده نمود.

قطعات کششی به قطعاتی اطلاق می گردند که مقدار نیروی کششی در آن ها به حدی است که کل سطح مقطع آن ها در کشش قرار می گیرد سطح تنش کششی در آرماتورها به حدی است که آرماتورها باید به صورت کامل موثر باشند و یا اینکه پوشتش بتنی اندکی در تمامی وجوه عضو وجود داشته باشد برای مثال می توان به المان پای قوس ها، کشش های آویزان منتقل کننده بار به سازه تکیه گاهی فوقانی و همچنین به اعضای کششی اصلی در خرپاها اشاره کرد.

ضوابط لرزه ای استفاده از کوپلر در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان مشابه آیین نامه ACI 318 استفاده از کوپلر را در انواع قاب های خمشی مجاز دانسته است و محدودیت های اعمالی برای وصله پوششی را برای آن قائل نشده است و فقط برای قاب خمشی ویژه مطابق بند (۹-۲۰-۴-۲-۶) محدودیت هایی را اعمال نموده است.

آیین نامه بتن ایران آبا

ضوابط مربوط به وصله ها در آیین نامه بتن ایران (آبا) مشابه به ضوابط مندرج در مبحث نهم مقررات ملی ویرایش سال ۱۳۹۲ می باشد، فقط در چند مورد تفاوت وجود دارد که به شرح زیر می باشد :

  • وصله ترکیبی به عنوان یکی از روش های وصله در آبا مطرح می شود در حالی که در مبحث نهم ۱۳۹۲ نمی باشد.
  • طبق بند ۸-۲-۵-۳ آیین نامه بتن ایران روش های متداول برای وصله های جوشی عبارتند از :
  • اتصال جوشی نوک به نوک خمیری
  • اتصال جوشی ذوبی با الکترود (جوش با قوس الکتریکی)

اتصال جوشی نوک به نوک خمیری فقط در شرایط کارخانه ای و در صورتی مجاز است که قطر میلگردها از ۱۰ میلی متر برای فولاد گرم نورد شده یا ۱۴ میلی متر برای فولاد سرد اصلاح شده کمتر نباشدو نسبت سطح مقطع دو میلگرد وصله شونده از ۵/۱ تجاوز نکند. در حالی که در مبحث نهم ۱۳۹۲ این روش ها مطرح نمی شود

در مبحث نهم در محاسبات از مقاومت کاهش یافته بتن (Fyd) استفاده می شود به همین خاطر مقدار مقاومت مورد انتظار برای وصله آرماتورها برابر ۴۷/۱ Fyd است در حالی که در آبا برابر ۲۵/۱ Fy است البته با توجه به رابطه (Fyd=0.85 Fy) این دو مقدار معادل هم می باشند.

جهت استعلام قیمت همین حالا با ما تماس بگیرید
طراحی و برنامه نویسی : گروه طراحی تک ایده