مقایسه اورلپ با کوپلر

خرید کوپلر استاندارد 0912 077 055 6
تفاوت اورلپ و کوپلر در هزینه ها

مقایسه اورلپ با کوپلر

این روز ها در صنعت ساختمان سازی از انواع مختلفی از متریال ها استفاده می شود که از همین رو باعث ایجاد در تنوع اتصالات مکانیکی در آن ها می شود. این موضوع درباره میلگرد نیز صادق می باشد. در ادامه به بررسی مقایسه اورلپ با کوپلر خواهیم پرداخت و البته بهترین روش برای انواع اتصالات را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

اتصال به روش اورلپ

در واقع قدمت این روش به اولین زمان هایی باز می گردد که مهندسان و معماران با استفاده از آرماتور های فولادی شروع به ساخت بنا ها کردند. اتصالات اورلپ به این معنا است که دو آرماتور کنار یکدیگر به صورت موازی قرار گرفته و بست زده می شوند. این روش از نظر هزینه ای بسیار مقرون به صرفه می باشد ولی از نظر معایب و خطرات جایگاه اول را در بین سایر اتصالات دارد. در واقع نحوه کار در اتصال پوششی به این صورت است که نیروی یکی از میلگرد ها به بتن منتقل شده و سپس از بتن وارد میلگرد دیگر می شود. این انتقال نیرو تماما بستگی به نوع بتن اطراف سازه دارد و همین امر نیازمند توجه به نوع بتن نیز در این روش می باشد.

اتصال به روش اورلپ
اتصال به روش اورلپ

اتصال به روش کوپلر

در بخش بعدی بررسی تفاوت اورلپ و کوپلر به تعریف اتصال کوپلر بر خواهیم خورد. اتصالات مکانیکی در آرماتور ها که به روش کوپلر معروف هستند قطعه ای فلزی می باشند که بعد از اتصال به دو میلگرد باعث می شوند میلگرد ها به صورت یک میلگرد طولی بلند رفتار کنند. این نوع اتصال به صورت سر به سر انجام می گیرد. در مقام تفاوت اورلپ و کوپلر در این روش بسیاری از مشکلات مربوط به بتن ریزی هموار شده و سازه از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار خواهد بود. اگر بخواهیم از نظر درصد این برتری را بررسی نماییم. اتصال کوپلر ۲۵ درصد بیشتر از اورلپ دارای استحکام می باشد.

اتصال به روش کوپلر
اتصال به روش کوپلر

تفاوت اورلپ و کوپلر

در بخش تفاوت اورلپ و کوپلر ابتدا به بررسی مزایا کوپلر نسبت به اورلپ خواهیم پرداخت. اولین دلیل برای پیشنهاد جایگزینی اورلپ با کوپلر مسئله قابل اعتماد بودن آن می باشد زیرا این روش به نوع بتن بستگی ندارد و همین امر باعث می شود این روش مطمئن تر باشد.

با استفاده از اتصالات کوپلر می توانیم انسجام بیشتری ایجاد کرده و در نتیجه مقاومت لازم در برابر نیرو های استاتیکی مانند بار های زنده و مرده در سازه فراهم شود. همچنین این نوع اتصال در برابر نیرو های دینامیکی نظیر زلزله، حرکت قطار بر روی پل نیز مقاومت بیشتری دارد.

مزیت دیگر کوپلر نسبت به اورلپ آرایش منظم آرماتور ها در سازه می باشد که باعث می شود عمل بتن ریزی مطلوب تر و متراکم تر انجام شود.

تفاوت اورلپ و کوپلر در ساخت ستون ها نیز به خوبی مشخص می شود. در روش اورلپ باید از میلگرد های نازک تر استفاده شود که با تعداد بالا کنار هم قرار گرفته اند ولی در روش کوپلر می توان از میلگرد های ضخیم تر استفاد نمود که موجب کم شدن قطر ستون می شود.

در روش کوپلر اتصالات نیز به نسبت ۴ به ۱۰۰ کوتاه تر می شوند و نسبت فولاد به بتن نیز در مقاطع بتنی کاهش می یابد.

در اتصالات کوپلر این امکان فراهم می باشد که طراحی بهینه داشته باشید که دلیل آن کاهش وزن سازه می باشد.

تفاوت اورلپ و کوپلر همچنین در نوع پایداری می باشد. پایداری اتصال اورلپ به بتن بستگی دارد و در صورت صدمه به بتن سازه اورلپ از هم پاشیده می شود.

تفاوت اورلپ و کوپلر
تفاوت اورلپ و کوپلر

تفاوت اورلپ و کوپلر در هزینه ها

شما با استفاده از روش کوپلر هم در بخش مصالح و هم در بخش نیروهای انسانی خود صرفه جویی خواهید کرد. برای نمونه یکی از عمده تفاوت اورلپ و کوپلر در این است که دیگر در روش کوپلر نیاز به قرار دادن میلگرد انتظار نیست که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها باعث کاهش خطرات مربوط به قالب بندی می شود.

در روش کوپلر می توان از حداکثر نسبت فولاد به بتن استفاده کرد که علاوه بر مقاومت بالا و هزینه ای مناسب باعث کاهش ابعاد ستون نیز می شود.

برتری دیگر کوپلر نسبت به اورلپ را می توان در کاهش ضایعات دانست. در روش کوپلر بر خلاف اورلپ که دارای آیین نامه خاص برای اتصالات آن هم در نقاط تعیین شده می باشد، می توان از کوپلر در هر نقطه ای استفاده نمود همین امر موجب کاهش ۱۵ درصدی ضایعات آرماتور می شود.

بر اساس بند ۲۰-۵-۲-۲-۳ آیین نامه بتن اورلپ باید ۱.۳ برابر طول وصله های کششی را در بر بگیرند که در این صورت هزینه های مربوط به مواد اولیه افزایش می یابد.

یک تفاوت اورلپ و کوپلر در بخش اقتصادی می تواند هزینه های مربوط به خمکاری و ایجاد فرم اس در روش اورلپ باشد که در کوپلر خبری از آن ها نخواهد بود.

تفاوت اورلپ و کوپلر در هزینه ها
تفاوت اورلپ و کوپلر در هزینه ها

انواع اتصالات کوپلر

شما برای استفاده از کوپلر ها در آرماتور ها دست بازی خواهید داشت. انواع مختلفی از این کوپلر ها وجود دارند که برخی از مورد استفاده ترین آن ها شامل: کوپلر استاندارد، کوپلر انتهایی، کوپلر چپ و راست، کوپلر تبدیلی و کوپلر پیچی می باشد. شما به عنوان مهندس سازه باید نحوه استفاده از هر یک و مکان درست استفاده از آن ها را بدانید.

 

استعلام و محاسبه قیمت آنلاین قیمت کوپلر در پارس کاوه

حال شما می توانید برای محاسبه دقیق هزینه های خود مربوط به استفاده از کوپلر ها به سایت پارس کاوه بخش استعلام قیمت کوپلر مراجعه نمایید. همچنین این امکان برای شما فراهم می باشد که قیمت لحظه ای کوپلر مد نظر خود را ببینید و بعد به راحتی نوع مناسب آن را خریداری نمایید. با این کار دیگر زمان شما برای رفتن به مراکز فروش مواد اولیه ساختمان سازی تلف نشده و با ضریب اطمینان بیشتری برآورد هزینه درستی خواهید داشت.

مبنع : https://parskaveh.ir

3 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه اورلپ با کوپلر»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما تماس بگیرید 6 055 077 0912