افزایش کیفیت سازه با استفاده از کوپلر

خرید کوپلر استاندارد 0912 077 055 6
تاثیرات فنی کوپلر به کیفیت سازه

متخصصین سازه‌ های بتنی و ساختمانی دائما جهت افزایش کیفیت سازه به راهکار‌های متفاوت و جدیدی می‌ اندیشند. در بنای ساختمان اصلی‌ ترین رکن آن پی ریزی و مستحکم بودن اتصالات آرماتور می‌باشد. در گذشته مهندسین با روش‌ های اتصالات آرماتور با مشکل مواجه می‌ شدند. روش وصله مکانیکی جایگزین آن روش‌ ها شد. کوپلر نیز یکی از وصله‌ های مکانیکی می‌ باشد که دارای اهمیت بسیاری در بهبود کیفیت ساختمان دارد.

اهمیت افزایش کیفیت سازه

برای فعالان در صنعت ساخت و ساز، برخورداری سازه از کیفیت بالا و عالی نکته ای مهم و جدا ناپذیر در این صنعت است. سازه‌ های با کیفیت بالا علاوه بر حفظ اعتبار موجب اطمینان از ایمنی عمومی ساختمان است. به جهت داشتن یک سازه با طول عمری طولانی می بایست به بهبود و افزایش کیفیت سازه در حد ممکن پرداخت. بهبود کیفیت سازه همچنین موجب کاهش حداکثر خسارت‌ های وارد شده به سازه مد نظر در مقابل حوادثی طبیعی مانند زلزله های بیشماری که اخیرا روی کره اتفاق می‌ افتد، می شود. امروزه افزایش کیفیت سازه با وجود تکنولوژی‌ های گوناگون و جدید امکان پذیر است.

افزایش کیفیت سازه
افزایش کیفیت سازه

معرفی کوپلر و انواع آن

کوپلر از اتصالات مکانیکی می‌ باشد که به جهت افزایش کیفیت سازه در آن به کار می‌ رود. این قطعه فلزی دارای استقامت بالا و ابعاد مختلف است که برای تبدیل و اتصال دو آرماتور به  آرماتور یکسان و یکپارچه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کوپلر به گونه ای در سازه عمل می‌ کند که با تحمل نیرو و فشارهای وارده موجب کاهش تراکم آرماتورها ا شده و به اجرای بتن ریزی کیفیت می بخشد. کوپلر در انواع گوناگونی وجود دارد که برای موقعیت‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. انواع کوپلر به صورت زیر می‌باشد.

معرفی کوپلر و انواع آن

نقش کوپلر در افزایش کیفیت سازه

یکی از راهکار‌هایی که برای افزایش کیفیت سازه در صنعت ساخت و ساز ساختمان می‌ توان بکار برد استفاده از وصله مکانیکی کوپلر برای آرماتور‌ها در سازه های بتنی است. در سازه‌ های سنگین ساختمانی به دلیل استفاده از میلگرد‌هایی قطور با مشکلات زیاد اجرایی روبرو‌ هستیم. از این رو استفاده از وصله مکانیکی کوپلر به کاهش این مشکلات منجر می‌ شود. اتصال میلگرد‌ها به وسیله کوپلر‌ها علاوه بر ایجاد اتصالات مستحکم و مطمئن دو آرماتور، به رفع مشکلات جانبی در سازه‌ های بتنی کمک شایانی می‌ کند. به کاربردن وصله کوپلر در سازه از ضایعات آرماتور به طور چشمگیری جلوگیری می‌ کند. با به کار بردن کوپلر در سازه به جای مهار پوششی می‌ توان به افزایش کیفیت سازه پرداخت زیرا روش مهار پوششی تحت بارهای متناوب و دوره‌ ای در محدوده الاستیک قابل اعتماد نبوده و مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. همچنین در استانداردهای بین المللی و آیین نامه‌ها در فصل ۱۸ هم استفاده از اتصالات مکانیکی توصیه شده است.

نقش کوپلر در افزایش کیفیت سازه
نقش کوپلر در افزایش کیفیت سازه

تاثیرات فنی کوپلر به کیفیت سازه

  1. وصله مکانیکی کوپلر به جهت سبک بودن و داشتن وزنی ناچیز نسبت به اتصالات اورلپ موجب سبک بودن سازه می‌شود.
  2. کوپلر باعث کوتاه شدن اتصالات آرماتورها می‌ شود.
  3. استفاده از کوپلر در اتصالات میلگرد با آرایش منظم همراه است که در نتیجه به ایجاد فضای مناسب جهت بتن ریزی مطلوب کمک می‌کند.
  4. با کمک کوپلر‌ها می توان به اتصال یکپارچه بتن آرماتور‌ها موجب شد که در نتیجه آن کوپلر‌ها موجب عمل یکپارچه آرماتور در محل اتصال در هنگام اعمال نیروهای حاصل از فشار مانند زمین لرزه و غیره می شود.
  5. آرماتور‌ها در اتصالات کوپلر در امتداد هم قرار می‌ گیرند که این امر باعث انتقال نیرو به طور مستقیم می‌ شود.
  6. استفاده از وصله مکانیکی کوپلر باعث افزایش نسبت به آرماتور شده است که طراحی بهینه مقاطع بتونی را امکان پذیر می‌ کند.
  7. کوپلر با کاهش ضایعات در میلگرد‌ها موجب صرفه جویی در مواد اولیه سازه می‌ شود.
  8. می توان کوپلر‌ها را که در انواع مختلفی وجود دارند را بدون هیچ محدودیتی در حالت های مختلف آرماتور‌ در سازه بتنی به کار برد.
  9. اتصال مکانیکی به وسیله کوپلر هیچ گونه وابستگی به بتن ندارد که در این حالت سازه دارای پایداری بیشتر به هنگام صدمه دیدن بتن می شود.
تاثیرات فنی کوپلر به کیفیت سازه
تاثیرات فنی کوپلر به کیفیت سازه

وصله مکانیکی(کوپلر) موجب افزایش کیفیت سازه می شوند

در گذشته به جهت یکپارچه نمودن دو قطعه آرماتور در سازه راهکار‌های محدودی وجود داشت ولی امروزه اتصالات مکانیکی اعم از کوپلر باعث راحتی و سرعت عمل در کار و همچنین اتصالاتی دقیق شده است. اتصالات اورلپ از راه‌های های قدیمی به شمار می‌ رود که با دو برابر کردن میزان آرماتور باعث تراکم آن شده و موجب غیر ممکنی عبور دانه شن و جریان مطلوب بتن ریزی می‌ شود. همچنین باعث دو برابر شدن نسبت فولاد به بتن می‌ شود و باعث ایجاد مشکلاتی در اتصالات آرماتور می‌ شود و به همین دلیل است که این روش، روشی مناسب شناخته نشده است و وصله مکانیکی کوپلر جایگزین این روش شده است. قابلیت اطمینان به کوپلر خیلی بیشتر از اتصالات دیگر است. در اتصالات کوپلر انتقال نیرو به هیچ وجه  وابستگی به سازه بتنی ندارد و علاوه بر آن وصله کوپر بسیار قوی و مستحکم است. از منظر طراحی کوپر، این ابزار می تواند نسبت آرماتور به بتن را کاهش دهد و می‌ توان با استفاده از کوپلر، از میلگرد‌های با قطر زیاد در ستون‌ های کوچک استفاده کرد. با این امر می توان به طراحی کوچک ستون‌ ها پرداخت که موجب افزایش سطح قابل استفاده خواهد شد و این امر یکی از مزیت های استفاده از کوپلر  به شمار می‌ آید.

مبنع : https://parskaveh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما تماس بگیرید 6 055 077 0912