وصله ی مکانیکی و وصله ی پوششی

خرید کوپلر استاندارد 0912 077 055 6

وصله ی مکانیکی و وصله ی پوششی

در گذشته استفاده از میلگرد به عنوان یک رابط موثر و اقتصادی به عنوان وصله های پوششی در نظر گرفته می شد ، اما امروزه افزایش طراحی سازه های بتنی سازندگان را در مسیری قرار داده تا گزینه های دیگری مانند وصله ی مکانیکی را در نظر بگیرند.

برای اتصال میلگردها میتوان از وصله های پوششی که نیاز به همپوشانی دو میله موازی دارد استفاده کرد. این روش مدتهاست که به عنوان یک روش اتصال موثر و اقتصادی قابل استفاده میباشد.  با این وجود ، در سالهای اخیر تغییراتی صورت گرفته و طراحان را مجبور به استفاده از گزینه های دیگری برای اتصال میلگرد ها کرده است که به آن وصله ی مکانیکی میگویند.

اتصالات مکانیکی اتصالات بین دو قطعه میلگرد است که میله ها را قادر می سازد رفتاری مشابه طول پیوسته میلگرد داشته باشند. اتصالات مکانیکی از انتهای یک میلگرد به انتهای میلگرد دیگری می پیوندد و بسیاری از مزایای یک قطعه میلگرد پیوسته را فراهم می کند. امروزه طیف وسیعی از اتصالات مکانیکی در دسترس است تا اطمینان حاصل شود که یک اتصال دقیق و مطمئن سریعتر و آسان تر می شود.

وصله ی مکانیکی و وصله ی پوششی
وصله ی مکانیکی و وصله ی پوششی

مزایای اتصالات مکانیکی

اتصالات مکانیکی یا کوپلر مزایای زیر را به استفاده کنندگان ارائه می دهد:

افزایش مقاومت ساختمانی

برای استفاده از وصله ی مکانیکی در نقاط کششی ، وصله ها باید بتوانند مقاومت کامل میلگرد را ایجاد کنند. بنابراین عملکرد این سیستم در میلگرد با سخت شدن آن و تغییر شکل به شکل پلاستیک اتفاق می افتد. همچنین در کاربردهای لرزه ای ، اتصالات مکانیکی هنگامی که میله ها بیش از عملکرد تحت فشار قرار گیرند یکپارچگی ساختاری را حفظ می کنند.

حذف محاسبات وصله های پوششی

با استفاده از وصله ی مکانیکی محاسبات مورد نیاز برای تعیین طول مناسب وصله های پوششی و خطاهای احتمالی محاسباتی از بین می رود.

کاهش هزینه های ساختمانی

از آنجا که در وصله مکانیکی میلگرد ها با هم تداخل ندارند ، از میلگرد کمتری برای این منظور استفاده می شود که برخی از هزینه های ساختمانی را کاهش می دهد. که این صرفه جویی در هزینه ها می تواند برای ساختمان هایی که نیاز به استفاده از میلگردهای گران قیمت روکش شده با اپوکسی یا گالوانیزه دارند قابل توجه باشد.

کاهش ازدحام میلگردها

در ساختمان ها با وصله های پوششی به طور متوسط نسبت فولاد به بتن دو برابر میباشد. از اینرو ازدحام حاصل از میلگردها می تواند جریان و توزیع ذرات سنگدانه بزرگتر را محدود کرده و اثر لرزش را محدود کند. اما در اتصالات مکانیکی این ازدحام به میزان قابل توجهی کاهش یافته و همچنین باعث کاهش وزن ساختمان میشود.

مقایسه ی هزینه ها

اگرچه در بالا با مزایای وصله مکانیکی به خوبی شناخته شدیم، اما نگرانی عمده ی استفاده کنندگان افزایش هزینه ها در اتصالات مکانیکی میباشد.

اما آیا این تصور که هزینه اتصالات مکانیکی بیشتر از اتصالات پوششی است ، واقعیت دارد یا خیر؟

به طور کلی میتوان گفت که پیمانکاران با استفاده از کوپلینگ می توانند از نظر اقتصادی ٪۲۰ تا ۵۰٪ در هزینه های ساختمان سازی صرفه جویی کنند. در قسمت زیر میتوان به نمونه ای از این صرفه جویی ها اشاره کرد.

کاهش تعداد مفصل ها

اگر در محاسبات طول میلگرد ها را ۶ متر در نظر بگیریم.

با فرض ارتفاع ساختمان : ۱۰۰ متر

ارتفاع معمول هر طبقه : ۳.۲ متر

تعداد اتصالات پوششی  : ۳۱ =۳.۲ / ۱۰۰

تعداد اتصالات مکانیکی : ۱۶ =۶ / ۱۰۰

بنابراین کاهش اتصالات در کل ساختمان : ۴۸٪ ) =۳۱ / (۱۶ – ۳۱))

مبنع : https://parskaveh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما تماس بگیرید 6 055 077 0912