نکات مهم در هنگام خرید کوپلر

خرید کوپلر استاندارد 0912 077 055 6

برای اتصال میلگردها توسط وصله مکانیکی از قطعه ای به نام کوپلر استفاده می شود. تنوع در سایز، آن را برای اندازه های متفاوت مناسب نموده است. این قطعه باید دارای ویژگی های مخصوصی باشد که بعد از استفاده برای سازه ای که از این قطعه در آن استفاده شده مشکلی ایجاد نکند. در این مقاله نکاتی در رابطه با خرید کوپلر توسط گروه صنعتی پارس کاوه به شما عزیزان ارائه خواهد شد.

کوپلر چیست و چه کاربردی دارد

از نظر متریال این قطعه از جنس CK45 بوده و ابعاد مختلف هر آرماتور تحت پوشش قرار می دهد. با استفاده از کوپلر دو میلگرد کاملا به صورت یکپارچه در آمده و هیچ گونه تغییر در مقاومت و استحکام آن ایجاد نمی شود. برای استفاده از کوپلینگ میلگرد باید به تحمل فشار و مقدار مقاومت آن در سازه توجه نمود.

عموما استفاده از وصله مکانیکی در سازه هایی با مساحت بالا توجیه پذیر است و با توجه به این که در هر قسمت از سازه ها از ابعاد مختلف میلگرد استفاده می شود و متراژ قطعات میلگردها در این سازه ها نیز متفاوت است، نیاز به قطعه ای است که در صورت کوتاه بودن میلگرد بتوان به آن میلگرد اضافه نمود بدون این که در استحکام و مقاومت میلگرد مصرفی تغییری ایجاد شود. در این مواقع از نوعی وصله های مکانیکی به نام کوپلر برای اتصال قطعات میلگرد به هم استفاده می شود.

کوپلر چیست و چه کاربردی دارد
کوپلر چیست و چه کاربردی دارد

دلایل استفاده از کوپلینگ

امروزه استفاده از وصله مکانیکی در ساخت سازه ها طبق قوانین ساختمان سازی در حال اجباری شدن است. اما از دلایل دیگر استفاده از این قطعه نیز به تعدادی اشاره می کنیم.

  • با استفاده از وصله مکانیکی در اتصال میلگردها در وزن سازه تاثیر زیادی ایجاد شده و این مقدار کاهش چشمگیری خواهد داشت.
  • استفاده از روش اتصال پوششی ( اورلپ ) باعث افزایش وزن سازه می شود.
  • مقدار زیادی از طول اتصالات مکانیکی کم می شود.
  •  استفاده از این قطعه باعث ایجاد نظم و هماهنگی در قرارگیری میلگردها و همچنین بتن ریزی می شود.
  • با توجه به بتن ریزی مناسب هنگام استفاده از وصله مکانیکی مقاومت سازه افزایش و انتقال نیرو به طور یکنواخت انجام می شود.
  • به سادگی می توان با در دسترس بودن فضای مناسب به استفاده از این قطعه مبادرت نمود.
  • مقاومت سازه و استحکام آن با استفاده از این قطعه افزایش زیادی پیدا می کند.
دلایل استفاده از کوپلینگ
دلایل استفاده از کوپلینگ

مزایای استفاده از کوپلینگ

از مهمترین مواردی که استفاده از این قطعه را در یک سازه مناسب می کند می توان به این موارد اشاره نمود.

  • استفاده از این قطعه باعث سرعت در کار ساخت سازه می شود.
  • استفاده از این قطعه برای اتصال میلگردها به یکدیگر نیاز به هیچ گونه مهارت ویژه ای ندارد و هر فرد با کمی تجربه نیز قادر به انجام آن می باشد.
  • با استفاده از این قطعه میلگرد ها به صورت کاملا یکپارچه در آمده و هیچ گونه تغییر در مقاومت و استحکام آن ایجاد نمی شود.
  • استفاده بهینه از تمامی قطعات میلگردها باعث کاهش هزینه ها در سازه می شود.
  • خطرات ناشی از تکان های سازه در هنگام زلزله و یا دیگر موارد بسیار کاهش می یابد.
  • از کوپلر در هر سازه با انواع میلگرد با سایزهای مختلف می توان استفاده نمود.
مزایای استفاده از کوپلینگ
مزایای استفاده از کوپلینگ

موارد مصرف کوپلر

یکی از مهمترین مزیت هایی که استفاده از کوپلینگ را در هر سازه مجاز می کند، امکان رزوه نمودن میلگرد در سایزهای ۱۶ تا ۴۰ است. در صورتی که دو سر میلگرد رزوه شود اتصال آن با کوپلر بهتر و مقاوم تر صورت می گیرد. برای همین معمولا این قطعه در سایزهای بزرگ میلگرد برای سازه های عظیم بسیار مناسب است.

  • از کاربردهای این قطعه می توان به بازسازی و تعمیرات سازه ها اشاره نمود.
  • مصرف در سازه های بسیار عظیم مثل هتل ها، بیمارستان ها و یا فرودگاه.
  • میلگردهای ستون ها بزرگ.

توجه به این که استفاده از این قطعه در سازه ها باعث استحکام و دوام بیشتر سازه می شود و عدم استفاده از نوع مرغوب و با کیفیت آن از عمر سازه کم و باعث بروز خطرات زیادی می شود از ضروری ترین نکات هنگام خرید و تهیه این قطعه می باشد.

موارد مصرف کوپلر
موارد مصرف کوپلر

انواع کوپلر

با توجه به نوع سازه ها و ابعاد مختلف میلگردها در هر سازه از انواع مختلف کوپلر در هر سازه استفاده می شود. اما توجه نمایید که حتما قبل از خرید آن باید میزان مقاومت کششی آن در سازه آزمایش شود. این آزمایش باید حتما توسط افراد متخصص صورت گیرد. جهت ساده سازی روند خرید کوپلر لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه کنید.

کوپلر استاندارد ( میانی )

هنگامی که میلگردها از نظر قطر و سایز با هم یک اندازه باشند از کوپلر استاندارد جهت اتصال این دو قطعه استفاده می شود. اما توجه نمایید که در این نوع تنها چرخش باید از یک سمت صورت گیرد و رزوه میلگردها باید حتما از سمت راست باشد. سایز در این نوع کوپلینگ از ۱۶ تا ۵۰ متفاوت بوده و نیروی گشتاور هم ظرفیتی بین ۶۰ تا ۳۵۰ تن دارد.

کوپلر انتهایی

کوپلر انتهایی در انتهای آرماتورهای هنگام خم شدن آن استفاده می شود. این نوع برای ممانعت از شکستن میلگردها با کمک لنگرهایی که در قسمت انتهای میلگرد ایجاد می شود باعث اتصال دو میلگرد می شود. این نوع بیشتر برای عدم ایجاد خم ۹۰ درجه در قسمت انتهایی میلگرد کاربرد دارد.

کوپلر انتهایی
کوپلر انتهایی

کوپلر تبدیلی

همیشه قطر و سایز میلگردها یکسان نیست. در بعضی از مواقع میلگردهای مصرفی دارای قطر و سایز یکسان نباشند نیز از کوپلر تبدیلی استفاده می شود. در داخل این دو قطعه سایزهای مختلف برای میلگردهای مختلف وجود دارد. رزوه در این نوع نیز باید راست گرد زده شود.

کوپلر موقعیت

این نوع برای اتصال دو میلگرد که ممکن است به صورت خم، صاف و یا حتی منحنی باشند استفاده می شود. اما در این نوع میلگردها هیچ چرخشی وجود ندارد. برای همین امکان تغییر در نر و مادگی در این نوع کوپلر وجود دارد. اتصال نیز در این نوع توسط یک مهره قفل شونده صورت می گیرد. قیمت کوپلر موقعیت بسیار بیشتر از انواع  دیگر بوده اما به همان نسبت نیز باعث افزایش استحکام سازه می شود.

کوپلر پیچی

در صورت که میلگرد اندازه کوتاهی داشته باشند نیازی به رزوه نمودن دو سر آنها نیست. برای اتصال کوپلر در این نوع نیز از نوع خاصی به نام کوپلر پیچی استفاده می شود. در این نوع با پیچ های موجود بر روی کوپلینگ عمل اتصال انجام شده و آرماتورهای بسیار محکم به هم اتصال می یابند.

کوپلر پیچی
کوپلر پیچی

کوپلر جوشی

در صورتی که نیاز باشد میلگردها به محلی از مقاطع فلزی و یا استراکچرها محکم شوند از این نوع وصله مکانیکی در آن استفاده می شود. در گذشته برای اتصال میلگرد ها به این قسمت ها آن را گرم و بعد از اتصال و جوش دادن میلگرد صورت می گرفت. اما امکان شکستن این جوش ها بعد از انجام کار وجود داشت و از استحکام کافی برخوردار نبود. امروزه استفاده از کوپلر جوشی بهترین روش برای اتصال این قطعات شده است.

کوپلر چپ و راستی

بعضی از مواقع سر میلگردها دارای رزوه های یکسانی نیست و یکی راست و یکی چپ رزوه دارند. در این مواقع لازم است که از نوع خاصی از کوپلر برای اتصال این دو استفاده شود. در این زمان از قطعه مکانیکی راست و چپی برای این اتصال استفاده می شود.

کوپلر چپ و راستی
کوپلر چپ و راستی

کوپلرگروتی

این نوع کوپلر برای اتصالات از پیش ساخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از یک طرف دارای رزوه و از طرف دیگر یک محفظه برای ریختن گروت دارد. استفاده از این نوع باعث ایجاد رابطه صحیح بین میلگرد، بتن و میلگرد سمت دیگر می شود. موارد استفاده از این نوع در تمام قسمت ها مانند دیوار، ستون و تیر است. اما مهمترین مورد مصرف آن در میلگردهایی است که طول کمتری نسبت به طول مهاری دارند.

کوپلرگروتی
کوپلرگروتی

نکات مهم هنگام خرید

مانند همه محصولات که در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند، خرید کوپلرها نیز نیازمند دانستن نکاتی مهم است. این نکات هنگام خرید این محصولات کمک می کند تا بهترین محصول با برترین کیفیت و بالاترین استاندارد تهیه شود. از جمله مهمترین نکاتی که هنگام خرید انواع کوپلر باید به آن توجه نمایید این موارد است.

  • نکاتی که در نظریه فنی وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شده
  • توجه به کیفیت ساخت کوپلر
  • توجه به متریال مورد استفاده
  • مقاومت این وصله ها
  • انجام تست کشش

با توجه به تنوع این محصول و تولید آن توسط تولید کنندگان مختلف انواع اصل و تقلبی آن در بازار به وفور وجود دارد. برای همین هنگام خرید باید حتما توجه نمایید که از نوع اصل کوپلر با کیفیت بسیار بالا خریداری نمایید. در صورتی که صرف هزینه بیشتر برای شما امکان پذیر است لازم است که انواع محصولات تولیدی با متریال درجه یک خریداری نمایید. خرید این محصولات اگرچه هزینه ها را افزایش می دهد اما در طولانی مدت به علت کاهش مشکلاتی که برای هر سازه امکان ایجاد وجود دارد این هزینه ها به شما باز می گردد. اما در صورتی که پرداخت هزینه های بیشتر برای شما مقدور نیست می توانید از افراد با تجربه و یا گروه های کاری ماهر برای انتخاب  این محصول کمک بگیرید. همچنین خرید از سایت های معتبر نیز به شما در خرید محصول با کیفیت کمک زیادی می کند. برای خرید انواع کوپلر با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می توانید از سایت ما استفاده نمایید. همچنین میتوانید جهت مشاوره خرید کوپلر نیز با ما تماس بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید
نکات مهم هنگام خرید

مبنع : https://parskaveh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما تماس بگیرید 6 055 077 0912