کوپلر میلگرد و کاربرد انواع مختلف آن

خرید کوپلر استاندارد 0912 077 055 6
کوپلر چیست و چه کاربردی دارد

امروزه همواره در حال دیدن پیشرفت های چشم گیر در صنعت ساختمان سازی می باشیم. اتصالات و مواد اولیه بیشتر به سمت حفظ مقاومت ساختمان و تامین امنیت حرکت کرده اند . یکی از این اتصالات کوپلر میلگرد یا وصله ی مکانیکی می باشد. این وصله انواع مختلفی دارد و استفاده از آن آسان و سریع می باشد به همین دلیل جایگزین خوبی برای روش های قدیمی اتصال می باشد.

کوپلر میلگرد چیست؟

کوپلر میلگرد یک وصله مکانیکی می باشد که اتصال بین میلگرد ها را انجام می دهد. استفاده از میلگرد در سازه های بتنی و ساختمان سازی بسیار زیاد می باشد. گاه لازم است میلگرد ها به هم وصل شوند که چند روش برای اتصال آن ها وجود دارد. کوپلر قطعه ای است که توسط آن، سر رزوه شده ی میلگرد ها به هم وصل می شوند، این اتصال بسیار مطمئن و مقاوم می باشد و بسیاری از مشکلات نوع های دیگر اتصال ها مانند اتصال اورلپ و … را ندارد .

کوپلر میلگرد چیست؟
کوپلر میلگرد چیست؟

انواع مختلف کوپلرها 

این وصله مکانیکی انواع مختلفی دارد که هر کدام کارایی و مزیت های خود را دارند،کاربرد کوپلر میلگرد با توجه  به نوع آن ها متفاوت می باشد اما در کل تمامی این مدل ها برای اتصال میلگرد ها در شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.نام برخی از این مدل ها را به اختصار ذکر می کنیم.

کاربرد هرکدام از مدل های این قطعه بر میگردد به نوع میلگرد ، مثلا زمانی که میلگرد ها اندازه ای یکسان و مساوی داشته باشند از کوپلر استاندارد استفاده می شود  اما زمانی که اندازه های مختلفی از میلگرد به کار رفته باشند از کوپلر تبدیل استفاده میکنند.

انواع مختلف کوپلرها
انواع مختلف کوپلرها

مزیت های وصله ی مکانیکی نسبت به روش های دیگر 

استفاده از این وصله مزیت های زیادی نسبت به روش های دیگر دارد ، برخی از این مزیت ها را در زیر ذکر می کنیم.

  • کاهش هزینه سازه
  • استفاده ی آسان 
  • سرعت در وصل کردن
  • باعث کم شدن ابعاد ستون و صرفه جویی اقتصادی می شود.
  • ازدحام میلگرد در محل اتصال را به حداقل می رساند.
  • باعث ایجاد اتصالی منسجم و یکپارچه می شود.
  • دارای مقاومت بالا در برابر لرزه ها و سایر حوادث 
  • قرار دادن میلگرد در شبکه را راحت تر می کند چرا که شلوغی و ازدحام میلگرد کم  می شود.
  • امکان استفاده از آماتور های سایز بزرگ در ستون های کوچک تر 
  • و… 

همانطور که مشاهده می کنید.مزیت های استفاده از این قطعه هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ بالا رفتن کیفیت سازه بسیار چشمگیر و مطلوب می باشد .

مزیت های وصله ی مکانیکی نسبت به روش های دیگر
مزیت های وصله ی مکانیکی نسبت به روش های دیگر

مقایسه استفاده از وصله ی مکانیکی با روش های اورلپ و فوجینگ

در روش اورلپ دو آرماتور به صورت موازی در کنار همدیگر قرار  میگیرند و توسط سیم پیچی به هم دیگر متصل می شوند ، گذشته از این که بسیاری از مهندسان امروزی معتقد هستند که این روش مقاومت رضایت بخشی ندارد ، باید بگوییم که بسیار زمان بر می باشد و با اشغال فضا باعث بزرگ تر شدن ابعاد ستون می شود.نوع دیگر اتصال فورجینگ یا جوشکاری می باشد ، که سر آرماتور ها به هم جوش می شوند ، این روش  فلز ها کاملا” ذوب نمی شوند و در سطح فلز ها حرارت بالا تر از تبلورشان به آن وارد می شود و سطح دو قطعه فلز به صورت جامد و طی فشار به همدیگر می چسبند اگرچه بهتر از نوع اول می باشد ، اما زمان بر و هزینه بر می باشد. در روش اتصال مکانیکی یا همان کوپلر میلگرد مشکلات دیگر روش ها وجود ندارد ، آرماتور ها بسیار مرتب و منسجم به صورت سر به سر توسط یک قطعه پیچی مانند به هم وصل می شوند و حالتی یکپارچه  و دقیق به خود میگیرند.

تنوع در مدل های وصله ی مکانیکی

همانطور که ذکر شده انواع مختلف کوپلر میلگرد تولید و عرضه می شود که هر کدام کاربرد خاص و مهمی در اتصال میلگرد ها دارند تنوع در مدل های کوپلر میلگرد باعث می شود تا با استفاده از این روش بتوان انوع مختلفی از اتصالات بین میلگرد ها  در سازه های بزرگ و کوچک را انجام داد.استفاده از هر یک از انواع مختلف کوپلر ها با توجه به محل و موقعیت قرار گیری و موقعیت بستن آرماتور ها متفاوت است. چرا که هر یک از آرماتور ها برای شرایط متفاوتی بسته می شوند مثلا یکی برای یک پل عظیم و دیگری برای یک سازه ی کوچک.

معرفی کوپلر

چرا استفاده از کوپلر میلگرد را پیشنهاد می دهیم ؟

این روش بسیار محکم و مقاوم می باشد. هزینه ها را کاهش می دهد چرا ک باعث حذف میلگرد های اضافه و همچنین کوچک شدن ابعاد ستون و صرفه جویی در مصرف مواد اولیه می شود. انواع مختلفی از این وصله وجود دارد و تنوع در مدل های آن باعث شده تا بتوان در میلگرد های غیر هم سایز را به هم وصل کرد، نوع انتهایی این مدل جایگزین خوبی برای خم انتهای ستون می باشد چرا که فضا را برای آرماتور بندی و بتن ریزی بالای ۵۰ درصد فراهم کند و همچنین قابلیت استفاده در سازه های پیش ساخته مانند دیوار و ستون و تیر و… را دارد .

نقش کوپلر در افزایش کیفیت سازه
نقش کوپلر در افزایش کیفیت سازه

 هزینه ی استفاده از کوپلر میلگرد

برای استفاده از این روش باید علاوه بر وصله های مکانیکی دستگاه رزوه سر میلگرد ها را نیز داشته باشید . شما این دستگاه را برای یک بار خریداری می نمایید و بار ها و بار ها از آن استفاده می کنید که با استفاده از آن رزوه های مورد نیاز در سر میلگرد ها ایجاد می شود. این روش الهام گرفته از پیچ و مهره می باشد که در آن میله مانند پیچ و وصله مکانیکی استوانه ای شکل نقش مهره را دارد و به این گونه اتصال کوپلینگ می گویند.هزینه ی استفاده از این وصله بستگی به نوعی که نیاز دارید، تعداد مورد استفاده و سایز آن می باشد .

مبنع : https://parskaveh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما تماس بگیرید 6 055 077 0912